جمهوری اسلامی ایران

سازمان صنعت، معدن و تجارت

استان همدان(آزمایشی)

نماد استان
   
 
    • طبقه بندی پرسش های متداول
    • طبقه بندی پرسش های متداول
    •  
    • بیشترین سوالات پرسیده شده

      عضویت در بانک اطلاعات صادرکنندگان ؟

      به منظور یکپارچه‌سازی اطلاعات صادرکنندگان کشور در یک سامانه جامع، بانک اطلاعاتی با عنوان بانک اطلاعات صادرکنندگان تشکیل گردیده است و صادرکنندگان می توانند با مراجعه با سازمانهای صنعت، معدن و تجارت کشور با ارائه مدارک مربوطه در این بانک ثبت نام نمایند. مزایای عضویت در این بانک به شرح زیرمی‌باشد: · استفاده از یارانه های مربوط به مشارکت در نمایشگاههای خارجی · متمرکز نمودن اطلاعات صادرکنندگان جهت تصمیم‌گیریهای کلان بازرگانی · شناسایی و طبقه‌بندی صادرکنندگان در گروههای کالایی خاص و ایجاد تعامل بین فعالین اقتصادی دنیا · امکان بازارابی و ایجاد ارتباط با توجه به قرار گرفتن اطلاعات افراد و کشورهای عضو در بانک اطلاعات

      کارت بازرگانی چیست؟

      کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن چه شخصی حقیقی باشد چه شخصیتی حقوقی، می‌تواند با داشتن آن اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند. کارت بازرگانی توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران در تهران یا شهرستانها به نام متقاضیانی‌که واجد شرایط زیر باشند برای مدت یک سال صادر می‌گردد ‌که در صورت تأیید، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان های صنعت، معدن و تجارت استانها) معتبر خواهد بود. کلیه شرکتهای تعاونی،‌کارت ‌بازرگانی خود را صرفاً از اتاقهای تعاون جمهوری اسلامی ایران دریافت می‌نمایند. در حال حاضر کلیه امور مربوط به صدور و تمدید کارت بازرگانی از طریق سامانه الکترونیکی یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند به آدرس www.cscs.ir صورت می‌گیرد.

      نحوه جذب و بکارگیری مشمول وظیفه در وزارت صنعت، معدن و تجارت

      مجوز جذب و بکارگیری مشمولین وظیفه (امریه) با دستور مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا به دستگاههای دولتی عنایت می شود. تفویض اختیار کامل درخصوص سیاستگذاری و مباحث اجرائی این امر از سوی معظم له به دفتر سیاست گذاری و نظارت راهبردی حفاظت و اطلاعات نیروهای مسلح داده شده است. سهمیه اختصاص داده شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت بصورت سالانه می باشد. مشمولین جذب شده در این وزارتخانه میبایستی یکی از شرایط زیر را دارا باشند : 1- خانواده ایثارگران (شهدا – جانبازان – مفقودالاثر – اسرا) 2- متاهل 3- معاف از رزم 4- تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) 5 - تحت پوشش سازمان بهزیستی 6- درصورتی که مشمولین متقاضی خدمت در مناطق محروم دارای ضریب محرومیت بالای 5 باشند نیازی به شرایط اشاره شده نمی باشد. مدارک مورد نیاز : 1- نامه اعلام نیاز از «سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور» 2- کپی شناسنامه (درصورت متاهل بودن و داشتن توضیحات از کلیه صفحات) 3- گواهی دانشگاه مبنی بر اتمام دوره معافیت تحصیلی 4- دفترچه اعزام به خدمت سربازی 5- کپی کارت ملی مشمولین وظیفه می بایستی حداکثر 45 روز قبل از اعزام مدارک خود را بطور کامل به این واحد ارسال نمایند. بدیهی است درصورت نداشتن شروط ابلاغ شده و یا عدم ارسال به موقع مدارک اقدامی میسر نمی باشد. روال جذب مشمولین وظیفه 1- متقاضیان براساس رشته تحصیلی مرتبط وزارتخانه و اهداف و شرایط اعلام شده از سوی دفتر سیاست گذاری و نظارت راهبردی حفاظت و اطلاعات نیروهای مسلح جذب می گردند. 2- متقاضیان باید 45 الی 70 روز قبل از اعزام جهت تکمیل پرونده به این وزارتخانه مراجعه نموده، مدارک مشمولین متقاضی اخذ و پس از طی مراحل اولیه و بررسی شرایط براساس بخشنامه های موجود طی یک لیست 45 روز قبل از اعزام به دفتر سیاست گذاری و نظارت راهبردی حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح تحویل داده می شود. 3- آن دفتر پس از انجام مراحل اداری و گزینش های مربوطه در جواب لیستی را به این وزارتخانه ارسال می نماید که همان لیست مجوز امریه مقام معظم رهبری برای هر فرد می باشد. پس از هماهنگی های لازم برای محل آموزشی نظامی، افراد تایید شده با هماهنگی سازمان نظام وظیفه عمومی کل کشور به محل آموزشی اعزام و پس از طی دوره آموزشی به همراه برگه ماموریت از واحد آموزش دهنده به این وزارتخانه مراجعه می نمایند و این اداره کل مشمولین را طی نامه های جداگانه به محل خدمتشان مامور می نماید. سازمانهای محل خدمت مشمولین می بایستی گزارش شروع بکار و کارکرد هر فرد را هر سه ماه یکبار جهت اعلام به ارتش به این وزارتخانه ارسال نمایند. سازمانها موظفند که مشمولین را در محلهای اعلام شده و در پستهای کاملاً تخصصی مرتبط با رشته تحصیلیشان بکار گیرند براساس دستور صریح مقام معظم رهبری این وزارتخانه بایستی نظارت کامل بر استفاده صحیح از مشمولین شاغل در کل کشور را داشته باشد. از اینرو این واحد در راستای اجرای صحیح قوانین و مقررات ابلاغی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح و در صورت بروز مشکلات احتمالی پیگیری و اقدامات لازم را برای حل این مشکلات اقدام می نماید.

      شرایط صادرات فرش دستباف

      برای صادرات فرش دستبافت رعایت مقررات عمومی نظیر داشتن کارت بازرگانی معتبر بنام متقاضی حقیقی یا حقوقی و همچنین دارابودن شناسنامه برای فرش صادراتی الزامی می باشد. لازم به ذکر است کلیه اطلاعات موردنیاز در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1389 درج شده است که در سایت IDMS نیز موجود می باشد. همچنین لازم به یادآوری است حمایتها و تشویق های مربوطه در بخشهای مختلف سایت سازمان توسعه تجارت به نشانی WWW.TPO.IR به آنها اشاره شده است.

      شرایط ابطال جواز تاسیس چیست ؟

      در صورت درخواست متقاضی و یا اتمام اعتبار جواز تاسیس و عدم احراز شرایط جهت تمدید آن ، جواز تاسیس صادره خودبخود فاقد اعتباربوده و سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان و دفتر آمار و فناوری اطلاعات نسبت به ابطال و حذف آن اقدام می نماید و کلیه امتیازهای واگذار شده اعم از زمین ، تسهیلات و . . . مسترد می گردد .

      جواز تاسیس چیست؟

      جواز تاسیس مجوزی است که ؛ بر اساس دستورالعمل های موجود به موجب آن متقاضی می تواند با رعایت ضوابط و مقررات مربوط نسبت به شرو ع کارهای اجرایی و نصب ماشین آلات اقدام نماید.

      گواهینامه کشف چیست؟

      گواهینامه کشف :تائیدیه ای که توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت پس از اتمام عملیات اکتشافی و کشف کانه به نام دارنده پروانه اکتشاف صادر می شود.

      نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

      نشانه‌ای نمادین است که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر شده و به کسب و کارهای مجازی (کسب و کار اینترنتی و موبایل) مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنهااعطا می‌گردد؛ این نماد پس از بررسی درگاه‌ (وب‌سایت) و احراز هویت و صلاحیت مالک حقیقی یا حقوقی آن برای مدت یک سال صادر می‌گردد نماد یکساله بوده و پیش از اتمام مهلت آن، می بایست اطلاعات فرم ثبت نام خودرا به روز نماید. در صورتی که وب سایت مورد نظر تخلفی طی مدت اعتبار مجوز انجام نداده باشد، توسط کارشناسان در موعد مقرر تمدید اعتبار صورت گرفته و به اطلاع متقاضی رسانده خواهد شد.

      اطلاعات و قوانین و بخشنامه های اصناف

      کلیه اطلاعات لازم، در آیین نامه ساماندهی فعالیت و نظارت بر فروشگاههای مجازی ذکر گردیده است، که متقاضیان می توانند با مراجعه به دایرکتوری قوانین و مقررات سایت www.asnaf.ir مجموعه اطلاعات مربوطه را اخذ نمایند

      شرایط استخدام در سازمان صنعت،معدن وتجارت به چه صورت است؟

      جهت استخدام در این سازمان نیز همانند سایر ادارات دولتی لازم است در زمانهایی که آزمون استخدامی برگزار میشود اقدام نمایند

      برای اخذ پروانه کسب ایثارگری به کجا باید مراجعه کرد؟

      جهت اخذ پروانه کسب ایثارگری بایستی پس از اخذ معرفی نامه کتبی از بنیاد شهید و امور ایثارگران، در سامانه اینترنتی اصناف به آدرس https://eshop.iranianasnaf.ir ثبت نام نموده وبا در دست داشتن کد رهگیری حضوری به سازمان مراجعه نماید

      نحوه ثبت سفارش واردات به چه صورت است؟

      متقاضیان ثبت سفارش اعم از حقیقی و حقوقی میتوانند با مراجعه به وب سایت www.ioms.ir ثبت نام نموده، با دریافت کدکاربری و رمز عبور شخصی، از طریق این سایت سفارشات واردات خود را به صورت 24 ساعته، و در هر مکانی که به اینترنت دسترسی داشته باشند ثبت نمایند.

      پروانه بهره برداری معدنی چیست؟

      پروانه بهره برداری معدنی: مجوزی است که توسط وزارت صنعت ، معدن وتجارت جهت استخراج مواد معدنی در محدوده های مشخصی به نام اشخاص حقیقی یا حقوقی صادر می شود .

      مراحل و مدراک دریافت پروانه اکتشاف چیست ؟

      الف- دریافت فرم درخواست صدور پروانه و سه برگ نقشه توپوگرافی به مقیاس 250000 از منطقه مورد نظر . ب- ترسیم دقیق محدوده درخواستی برروی نقشه ها توسط متقاضی در راستای طول و عرض جغرافیایی . پ-تکمیل فرم درخواست و اعلام مشخصات محدوده ترسیم شده بر روی نقشه ها در فرم مزبور . ج- تسلیم مدارک فوق به انضمام فتوکپی شناسنامه و یا رونوشت اساسنامه و اگهی ثبت آخرین تغییرات به دفتر سازمان . چ-دریافت یک برگ از نقشه های مهر و امضا شده به عنوان رسید ثبت در دفتر سازمان . ح-رسیدگی به درخواست متقاضی حداکثر ظرف مدت 7 روز . خ-در صورت بلامعارض بودن متقاضی ظرف مدت 4 ماه ، مدارک بندهای 8 تا 12 ذیل را باید به سازمان ارائه نماید . د- تکمیل و ارائه تعهد نامه مربوط به انجام عملیات اکتشاف با رعایت ضوابط . ر- معرفی مسئول فنی مورد تایید سازمان نظام مهندسی معدن استان جهت میله گذاری . ز- میله گذاری در محدوده اکتشافی به درخواست متقاضی توسط سازمان . س- پی گیری اخذ مجوزهای لازم از ارگانهای ذیربط بر حسب ضرورت . ش- تهیه طرح اکتشافی متناسب با ماده یا مواد معدنی موجود در محدوده بلامعارض . ن- بررسی طرح اکتشاف پیشنهادی و اقدام لازم جهت صدور پروانه اکتشاف. و- در صورت داشتن منع قانونی مدارک به متقاضی عودت داده میشود. ه- امور مربوط به متقاضیان خارجی پروانه اکتشاف در ستاد وزارت انجام میگردد . ی- ارسال فرم قرارداد مسئول فنی واجد شرایط که به تائید سازمان نظام مهندسی معدن نیز رسیده باشد جهت دوره اکتشاف .

      چگونگی احراز رسمی قانونی بودن فروشگاه‌های اینترنتی

      تصویر نماد اعتماد الکترونیکی در وب‌ سایت کسب و کارهای اینترنتی نشان رسمی و قانونی بودن فروشگاههای اینترنتی جهت اطمینان از اعتبار این نماد، می‌توان به یکی از دو روش زیر اقدام نمود: 1ـ کلیک بر روی تصویر نماد، و مشاهده مشخصات کسب و کار، مندرج بر روی صفحه صحت‌سنجی و مقایسه اطلاعات درج شده در سایت و اطلاعات نمایش داده شده در صفحه صحت‌سنجی 2ـ مراجعه به فهرست کسب و کارهای اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی به آدرس www.enamad.ir و جستجوی دامنه کسب و کار اینترنتی مورد نظر شایان ذکر است راهنمای نحوه احراز اصالت نماد اعتماد الکترونیکی در پرتال نماد www.enamad.ir در دسترس عموم قرار دارد.

      اطلاعات و قوانین و بخشنامه های اصناف

      کلیه اطلاعات لازم، در آیین نامه ساماندهی فعالیت و نظارت بر فروشگاههای مجازی ذکر گردیده است، که متقاضیان می توانند با مراجعه به دایرکتوری قوانین و مقررات سایت www.asnaf.ir مجموعه اطلاعات مربوطه را اخذ نمایند

      مراحل صدور پروانه بهره برداری چگونه میباشد ؟

      ماده ۷: پس از اتمام مراحل احداث و تولید آزمایشی، بازدید و ظرفیت سنجی توسط سازمان انجام می شود و در صورت ارائه گواهی های لازم و رعایت شرایط مندرج در جواز تاسیس، پروانه بهره برداری حسب مورد برای شخص حقیقی یا حقوقی صادر می شود. ماده ۸: در صورتی که بخشی از ظرفیت تولید شامل برخی از خطوط یا مراحل تولید آماده بهره برداری باشد پروانه بهره برداری صادر می شود. جواز تاسیس در این موارد ابطال نشده و تابع ضوابط جاری جواز تاسیس خواهد بود. ماده ۹: صدور پروانه بهره برداری بر اساس ماده ۱۳ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا موکول به تایید محل استقرار واحد توسط سازمان حفاظت محیط زیست می باشد. تبصره: بر اساس ماده ۷ قانون رفع برخی از موانع تولید و سرمایه گذاری های صنعتی چنانچه سازمان حفاظت محیط زیست طی یک ماه به استعلام های صدور پروانه بهره برداری پاسخ ندهد سازمان ها موظف هستند نسبت به صدور پروانه بهره برداری اقدام کنند. ماده ۱۰: صدور پروانه بهره برداری برای واحدهای تولیدی که در محل استیجاری با حداقل اجاره یکساله مستقر هستند بلامانع است. تبصره: قرارداد اجاره می بایست دارای کد رهگیری از سامانه املاک و مستغلات بوده و یا در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد. ماده ۱۱: برای واحدهای دارنده پروانه بهره برداری که با رعایت ضوابط و مقررات نسبت به افزایش ظرفیت موجود و یا تولید محصولات جدید اقدام کرده اند پروانه بهره برداری جدید صادر و جایگزین پروانه قبلی می گردد. تبصره ۱: عبارت "این پروانه جایگزین پروانه بهره برداری شماره... مورخ... گردیده است" باید در پروانه جدید درج گردد. تبصره ۲: در صورت رعایت مفاد ذیل ماده ۳ صدور پروانه بهره برداری جدید برای واحدهای موضوع تبصره مزبور بلامانع است. تبصره ۳: صدور پروانه بهره برداری برای واحدهایی که قبل از ابلاغ هر یک از این محدودیت ها ایجاد شدند بلامانع است. ماده ۱۲: برای واحدهای فعال صنعتی فاقد جواز تاسیس در صورت درخواست متقاضی و با رعایت مقررات این دستورالعمل پروانه بهره برداری صادر می گردد. ماده ۱۳: صدور پروانه بهره برداری برای صنایع نوین یا صنعت سبز که قبل از تاریخ ۱۸ مرداد ۸۸ در داخل شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران احداث و آماده بهره برداری شده اند بر اساس بند ۸ مصوبه شماره ۹۹۷۵۷ مورخ ۱۸ مرداد ۸۸ هیات وزیران بلامانع است. تبصره: احراز سابقه فعالیت واحدهای مزبور منوط به ارائه مستندات پرداخت مالیات یا حق بیمه کارکنان از مراجع ذیربط است. ماده ۱۴: ظرفیت تولید واحد صنعتی بر اساس توان ماشین آلات نصب شده برای سه شیفت ۶ هزار ساعت در سال محاسبه می شود و در مواردی که به دلیل ماهیت صنعت استمرار تولید ضرورت داشته باشد ظرفیت بر اساس ۸ هزار ساعت در سال محاسبه می شود. تبصره: اصلاح ظرفیت پروانه بهره برداری واحدهای موجود بر اساس ضوابط این دستورالعمل بلامانع است. ماده ۱۵: اطلاعات درج شده در پروانه بهره برداری عبارتند از شناسه کسب و کار، تاریخ صدور و شماره ثبت دبیرخانه، نام و شناسه شخص حقیقی یا حقوقی دارای پروانه، فهرست و ظرفیت محصولات، سرمایه و اشتغال موجود ماده ۱۶: تغییر نام دارنده پروانه بهره برداری بر اساس درخواست متقاضی و ارائه گواهی رسمی بلامانع است. ماده ۱۷: تولید بدون کارخانه با رعایت ضوابط این دستورالعمل و دریافت شناسه کسب و کار رسمیت می یابد. ماده ۱۸: صدور مجوزهای مطرح شده در این دستورالعمل از طریق سامانه بهین یاب انجام می شود و هر گونه توضیح و تغییر به صورت دستی در مجوزهای صادره ممنوع است. ماده ۱۹: هزینه صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری و تمدید جواز تاسیس بر اساس قوانین و مقررات دریافت می شود. ماده ۲۰: مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل بسته به مورد با معاونت برنامه ریزی، معاونت امور صنایع با معاونت امور معادن و صنایع معدنی خواهد بود و هر گونه تغییر در دستورالعمل با پیشنهاد مشترک معاونان مذکور و تایید وزیر صنعت معدن و تجارت صورت می پذیرد. ماده ۲۱: این دستورالعمل در ۲۱ ماده و ۱۲ تبصره تهیه و به تصویب رسیده و از تاریخ ابلاغ جایگزین دستورالعمل و ابلاغیه های مرتبط پیشین می شود.

      اقدامات اجرایی در صدور جواز تاسیس چه اقداماتی هستند ؟

      1- خرید زمین : -متقاضیان میتوانند با ارائه جواز تاسیس به شرکت شهرکهای صنعتی استان یا مناطق ویژه اقتصادی زمین مورد نظر خود را خریداری نمایند. -چناچه امکان استقرار طرح در شهرکهای صنعتی یا مناطق ویژه وجود نداشته باشد متقاضیان می توانند درخواست اجرای طرح را درخارج از این مناطق داشته باشند و به دو صورت زیر عمل نمایند : الف – معرفی از سوی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان به امور اراضی شهرستان مربوطه جهت اخذ زمین . ب- داشتن زمین شخصی دارای سند مالکیت ، همراه با استعلام محیط زیست و تغییر کاربری به صنعتی . 2 - اخذ پروانه ساختمان : پروانه ساختمان برای طرحهای داخل شهرکهای صنعتی از طریق شهرک صنعتی مربوطه و برای طرحهای دیگر از طریق بخشداری و یا شهرداری منطقه صادر میگردد . 3 - تامین آب ، برق و گاز : از طریق شهرکهای صنعتی و یا مراجعه به سازمان آب و فاضلاب و شرکت برق و گاز منطقه قابل تامین می باشد

      پروانه بهره برداری چیست؟

      پروانه بهره برداری : مجوزی است که کلیه واحدهای صنعتی که اقدامات لازم، شامل تامین زمین وتاسیسات و احداث ساختمان ، رابرای نصب ماشین آلات خط تولید تامین نیروی انسانی مورد نیاز و تولید آزمایشی را انجام داده اند اعم از اینکه دارای جواز تاسیس بوده یا نبوده داده می شود. (تمام فرآیند های سرمایه گذاری از جمله صدور مجوز های مذکور از طریق سامانه بهین یاب صورت میپذیرد)

      مراحل دریافت پروانه بهره برداری معدنی چگونه است ؟

      الف- ارائه درخواست صدور پروانه بهره برداری معدنی توسط متقاضی و ارائه طرح بهره برداری و شناسنامه معدن که به تائید سازمان نظام مهندسی معدن رسیده باشد . ب- بررسی شناسنامه معدن و طرح بهره برداری و مطابقت با استانداردهای معدن حداکثر ظرف مدت 2 ماه . ج- در صورت تائید طرح اعلام مبلغ ضمانتنامه و معرفی مسئول فنی . د- ارسال ضمانتنامه حسن انجام تعهدات طبق ابلاغیه سازمان و معرفی مسئول فنی واجد شرایط که به تائید سازمان نظام مهندسی معدن رسیده باشد . و- صدور پروانه بهره برداری معدن . ه- تحویل اصل پروانه بهره برداری معدن به بهره بردار در قبال اخذ گواهینامه کشف صادره . ی- ابلاغ صدور پروانه بهره برداری به بهره بردار و ارگانهای دولتی ذیربط .

مجموع بازدیدها : 2,482,103
تعداد بازدید امروز : 106
آخرین به روزرسانی : 15:20  1397/04/25
Page created in 1.3002018928528 seconds.
memoryUsage : 30425Kb